VOGUE
2012 Nisan Sayısı
Roland Barthes’in kuramına baktığımız zaman bazı
kavramlarla karşılaşmaktayız. Özellikle Barthes, Semiyoloji’nin işaretlere ve
kodlara atıf ettiğini söylemekte. Bu kodlar ve işaretler evrensel değilse;
tarihsel, kültürel ve sosyal kavramlardır.
Vogue Dergisi’nin 2012 Nisan sayısını bazı kavramlar
(Sing, Proces of Signification, Signifier, Signified, Myth, Donatation,conatation) çerçevesinde inceleyeceğiz.İlk olarak kapağa
baktığımız zaman bir kadın fotoğrafını görmekteyiz. Kadının giydiği kırmızı
pantolon ve dudaklarına sürdüğü kırmızı ruj bir anlamda Signifier’i (işaret
eden) göstermektedir. Kırmızı pantolon ve dudaklar bir anlamda tutku ve şehveti
Sing’ i(ifade etme) göstermektedir. Kadının giydiği siyah büstiyer, saçlarının
ve kirpiklerin siyah olması bir ahenk içinde gizemli hale gelmiştir. Bu da
kadının çekiciliğini daha da ön plana itmiştir. Kadının ellerini başının
arkasına bağlaması, göğüs dekoltesini ve koltuk altlarını daha rahat
görünmesini sağlamıştır. Aslında bu da tutku ve şehveti özellikle bireyde
cinsel isteğini uyandırmıştır.Kadının arkasında kırmız fon kullanılması,
kadının bize cinsel obje obje olarak vermiştir.
Diğer yandan derginin kapak yazılarına baktığımızda
“dekolteye özel bakım”, “modanın en seksi kadını”, “fit olun” ve “cesur bahar” gibi başlıklar kadınlara
yönelik atılmıştır. Böylece, derginin kadınlara yönelik olduğunu ve ayrıca
kadınların daha cesur giyinmeleri bu giyinmenin seksi ve çekici olması
gerektiğini fikrini aşılıyor.
Barhes’e göre Semiyolojiyi anlatırken ideolojiye de
yer vermektedir. Signification,Semiyoloji’nin bir parçasıdır,Myth ise ideolojinin
bir parçasıdır. Bu doğrultuda baktığımız zaman, kadının bir seks objesi olarak
kullanılması bir anlamda tüketimi ve kapitalizmi çağrışmaktadır. Özellikle
değişen modaya ayak uydurmak ve seksi kalmak bir anlamda kapitalizmin kadınla
üzerinde etkili olmak istediği konulardır. Barthes’in Semiyoloji elementlerine
baktığımızda ise her ne kadar doğal olarak algıladığımız (Donatation) kadın
fotoğrafı var ise bunun altın ciddi bir anlam (Conatation ve Process of
Signification) vardır.
ÂLÂ
2012 Mayıs Sayısı
Son zamanlarda yayımlanmaya başlanan Âlâ Dergisi
incelenmeye değerdir. Yine Barthes’in kuramı ve kavramlarıyla
inceleyeceğiz. Yine bir kadın fotoğrafı
kullanılmıştır. Vogue Dergisi’nde paylaşılan kadın fotoğrafı ile buradaki
paylaşılan kadın fotoğrafı farklı kesimlerdeki kadınlara hitap etmektedir. Özellikle
kadının, beyaz gelinlik giymesi ve yüzündeki parlaklık bir anlamda dini
(İslami) belirtidir. Buradaki beyazlık, Signifier yani işaret eden, temiz ve
saf olması Signified yani işaret edilendir. Sing olarak, beyaz saf ve temizi
ifade etme işaretidir. Gelinlik, muhafazakar ve İslami kesim için bir nevi
alıcıdır. Yalnız gelinliğin sıradan bir gelinlik olmaması, taş ve pırlantalarla
bezenmesi bir anlamda üst sınıfa hitap ettiğini göstermektedir.
Kapaktaki yazıları incelediğimiz zaman “Faruk Aksoy
1453”, “Murat Göğebakan”,” Âlâ” gibi yazılar da İslami hassasiyeti
barındırıyor. Özellikle “Hanımefendilerin dergisi” denmesi, bu dergiyi
alanların diğer kadınlarda daha üstün olduğunu belirtmektedir. Bunu da Process
of Signification olarak bakabiliriz.
Buradaki Donatation’a baktığımız zaman her ne kadar
bir kadın göz önünde tutulsa da daha derin anlamlar barındığını söyleye
biliriz. Bu anlamlandırma sürecinde Conatation devreye girmekte. Yine
Barthes’in Semiyoloji’nin ideolojik kavramına baktığımızda, hem bir İslami
düşünce hem de kapitalizmi görebilmekteyiz. Kadının temiz, saf ve güzel olması
İslam dinine bağlanmaktadır. “Hanımefendilerin Dergisi” denmesi de bu dergiyi
alan kadınların diğer kadınlardan daha üstün olduğunu göstermektedir. Burada
bir geçişin olduğunu söyleyebiliriz. Böylece İslam dininin diğer din veya
ideolojilerde daha üstün olduğunu gizli bir biçimde iletmiştir. Her ne kadar,
fotoğraf tutku ve şehvet uyandırmasa da ayrıca bir cinsel obje olarak
göstermese de kadının giydiği lüks gelinlik tüketim ve kapitalizmi andırıyor.
COSMOPOLITAN
Dergisi 2012 Mayıs Sayısı
COSMOPOLİTA Dergisi’nin 2012 Mayıs sayısını
inceleyeceğiz. Diğer dergilerde olduğu gibi yine kapakta bir kadın fotoğrafı
kullanılmıştır. Özellikle kıyafetini üst bölümünün dar olması, kadındaki göğüs
dekoltesini ortaya çıkarmıştır. Kadındaki hafif gülümseyiş ve elleriyle saçını
okşuyor gibi görünmesi Signifier ve Signified açısından kadın gizemli ve
özgüvenli görünmektedir. Arka fonun ve kadının üstündeki kıyafetin sarı olması,
kadının vücut hatlarını göz önüne sermiştir. Diğer yandan, yazı ve başlıklara
baktığımız zaman, “Hayatınızda seks kaçıncı sırada?”, “Erkekler hangi kadınlara
hayır diyemiyor?”, “Modada doğaya dönüş” gibi birden çok kadın-erkek
ilişkisi,cinsellik ve sekse vurgu yapılmaktadır. Semiyoloji olarak baktığımızda
da, bu işaretler ve göstergeler bir çok anlamı
beraberinde getiriyor. Ayrıca kapaktaki “Hayatımızda seks kaçıncı
sırada?” cümlesindeki seks kelimesinin büyük puntolarla yazılması insanların
bilinçaltındaki egosunu (Freud’un “ego”su) devreye sokuyor.
Bir başka başlık ise, “Erkekler hangi kadınlara
hayır diyemiyor?” başlığı, kadınların kendilerini erkelere nasıl
pazarlayacağını göstermektedir. Sonuç olarak, Barthes kuramına ve kavramlarına
baktığımız da, bu derginin de ideolojik bir yapıya sahip olduğunu söyleye
biliriz. Gerek kadınların kendilerini erkeklerin gözünde kabul görmeleri için
seksi görünmeleri, modaya uymaları bir anlamda tüketim kültürüne ve kapitalizme
örnektir. Özellikle kadınların cinsel bir obje olarak kullanılması kapitalizm
kültürünün vazgeçilmez bir öğesidir
Mehmet Yeşilmen ve Şafii Çelik'in ortak yazısıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder